Blokowanie ładunku cz.2

Blokowanie ładunku cz.2

W poprzednio pisaliśmy o blokowaniu (unieruchamianiu ładunku). Dzisiaj opiszemy parę sposobów unieruchomienia ładunku na pojeździe za pomocą ogólnie dostępnych środków mocujących. Jeżeli pojazd nie został wyposażony w kłonice lub mulde nie oznacza to że nie możemy skutecznie zabezpieczyć ładunku.

Czasami nie potrzeba wiele, wystarczy paleta euro postawiona pionowo przed ładunkiem a przeciągnięty przez nią pas, który mocujemy do punktów mocujących skutecznie zablokuje ładunek przed ruchem do przodu (największe siły działają na ładunek podczas hamowania mogą one osiągnąć wartości odpowiadające 80 % ciężaru przewożonego ładunku). Nigdy oczywiście nie zapominamy o zwiększeniu współczynnika tarcia poprzez zastosowanie maty antypoślizgowej.

inż. Jarosław Kędzior

Zastosowanie maty antypoślizgowej

Zastosowanie maty antypoślizgowej

zdj. 1 zdj. 2

(zdj. nr 1,2)

Ten pierwszy sposób unieruchomienia ładunku nazywamy unieruchomieniem przez nałożenie czołowe. W momencie, kiedy ładunek będzie próbował się przesunąć do przodu nie pozwoli mu na to pas, który utrzymywany na określonej wysokości skutecznie go zablokuje. W ten sam sposób możemy zabezpieczyć również tył ładunku odciągając go do przodu. Tak, więc stosując zwykłą paletę euro, pas mocujący oraz matę anty poślizgową możemy zabezpieczyć skutecznie ładunek przed niekontrolowanym przemieszczeniem do przodu i do tyłu.

Zastanówmy się czy możemy jeszcze w jakiś sposób zabezpieczyć ładunek przed ruchem na boki. Jest bardzo prosty sposób blokowania ładunku. Metoda ta jest połączeniem metody siłowej i kształtowej tzn. ładunek jednocześnie jest dociskany do skrzyni ładowni jak i również unieruchamiany ? metoda ta to blokowanie pętlowe zwane również mocowaniem przez owinięcie.

schemat zdj. 4

Pas transportowy przekładamy pod ładunkiem a następnie górą wracamy na stronę, do której został zamocowany hak pasa i mocujemy go obok. To samo robimy w drugą stronę. Stosując tą metodę powinniśmy pamiętać o użyciu równej (parzystej) ilości środków mocujących zarówno po lewej jak i po prawej stronie. Tą metodą skutecznie zabezpieczymy ładunki stałe (jednolite), jak również pręty, rury, wałki itp. Blokowanie pętlowe jest jedną z najskuteczniejszych metod mocowania ładunków stosowaną u nas w Polsce bardzo rzadko.