ZABEZPIECZONY ŁADUNEK TO PODSTAWA BEZPIECZEŃSTWA

ZABEZPIECZONY ŁADUNEK TO PODSTAWA BEZPIECZEŃSTWA

Transport drogowy jest jedną z dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki. Wynika to z faktu przeniesienia ciężaru świadczonych usług z transportu kolejowego na transport drogowy, który jako bardziej mobilny w znaczący sposób skraca czas przewozu. Obecnie ok. 80% transportu przenosi krajowa sieć drogowa. Aby bezpiecznie transportować ładunki musimy pamiętać o odpowiednim ich zabezpieczeniu. Właściwie zabezpieczony ładunek to bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Nieprzewidziane zdarzenia drogowe z udziałem samochodów ciężarowych przewożących ładunki przeważnie kończą się tak samo ? ładunek nieprawidłowo zabezpieczony lub co gorsza w ogóle niezabezpieczony, wypada wyrzucany z potężną siłą, niszcząc wszystko co spotka na swojej drodze. Skutkiem tego są niewyobrażalne straty materialne spowodowane uszkodzeniem ładunku, samochodu i infrastruktury drogi.

Według danych Komisji UE ds. Transportu ocenia się, że przyczyną 25% wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest niewłaściwe mocowanie ładunków. Najtragiczniejsze w skutkach wypadki powodują utratę życia lub zdrowia całkowicie niewinnych ludzi.

W Polsce problem teoretycznie nie istnieje, w statystkach Komendy Głównej Policji nie ma odpowiedniej kategorii zdarzeń, aby zakwalifikować tego typu wypadki drogowe. Biorąc za punkt wyjścia opracowania unijne, jest to problem poważny. Mamy gorsze drogi, brak szczegółowych przepisów dotyczących mocowania ładunków oraz brak rozłożenia odpowiedzialności pomiędzy osoby uczestniczące w procesie załadunku i transportu. Zdjęcia zamieszczone poniżej przedstawiają tragedie ludzkie, które nie mają odzwierciedlenia w krajowych statystykach.

Mam nadzieję, że ten cykl publikacji przybliży Państwu problem i pomoże skutecznie przygotować ładunek do transportu.

Do naszej wyobraźni przemawiają najczęściej tragedie, o których z biegiem czasu zapominamy chyba, że dotknęły nas bezpośrednio. Poniżej przedstawione wypadki już się wydarzyły i pozostaną koszmarnym wspomnieniem ich uczestników. Zanim zaczniemy zgłębiać temat mocowania ładunków warto na chwilę się zastanowić, czy tym tragediom można było zapobiec lub chociaż zminimalizować ich skutki.

 Dscn1319

Łagodny zakręt prędkość jadącego zestawu

ok. 40 km/h. Siła odśrodkowa powoduje przemieszczenie źle zabezpieczonego ładunku wewnątrz skrzyni ładowni potem kierowca już nic nie może zrobić?

wypadki 6

Raptowne hamowanie spowodowane wymuszeniem pierwszeństwa przejazdu. 5000 kg blok granitu swobodnie opuszcza przestrzeń ładowni? na całe szczęście po za stratami materialnymi nikomu nic się nie stało.

obrazek2

inż. Jarosław Kędzior

Akademia Mocowania

 

Więcej informacji na temat mocowania ładunków znajdziecie Państwo na stronie internetowej www.AkademiaMocowania.pl