Nowy standard jakości sposobu przewozu ładunku – trwają prace nad rozporządzeniem

Nowy standard jakości sposobu przewozu ładunku – trwają prace nad rozporządzeniem


Zgodnie z przepisem art. 61 ust. 17 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 128) minister właściwy do spraw transportu może określić, w drodze rozporządzenia, sposób przewozu ładunku, mając na względzie sposób jego rozmieszczenia i wpływ mocowania ładunku na pojeździe oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska. Nadmieniony przepis został przewidziany w nowelizacji z dnia 18 sierpnia 2011 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1321), która weszła w życie 19 października 2012 r.

Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają finalne prace nad projektem rozporządzenia określającego sposób przewozu ładunku, z uwzględnieniem sposobu rozmieszczenia i wpływu mocowania ładunku na pojeździe, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska. W procesie merytorycznego opracowania projektu aktywnie uczestniczyli eksperci Instytutu Naukowego Logistic Technologies, Stowarzyszenia na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa w Transporcie Drogowym „Akademia Mocowania” oraz Stowarzyszenia Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga”.

Rozporządzenie będzie dotyczyło przede wszystkim stosowania norm związanych z wyliczaniem sił działających podczas przewozu oraz wymagań stawianych konstrukcjom zabudowy pojazdu, punktów mocowania jak i wytrzymałości środków mocujących stosowanych w transporcie drogowym. Ponadto omawiane rozporządzenie odnosić się będzie również do wytycznych UE oraz standardów EUMOS. Ważnym aspektem jest także określenie wytrzymałości jednostek ładunkowych, opakowań zbiorczych, przewozu w cysternach, czy tzw. przewozu luzem. Rozporządzenie to będzie ponadto w pełni zgodne z normami prawa unijnego.

Wskazany powyżej zakres przedmiotowy aktu przez wiele lat pozostawał w polskim systemie prawnym nieuregulowany. Na dzień dzisiejszy można przewidywać, że proces legislacyjny zostanie zakończony w ciągu ok. 2 miesięcy. Odpowiedni dobór środka transportowego, środków mocujących oraz metody unieruchomienia ładunku staną się standardem, z którym będą musieli się zmierzyć nadawcy, spedytorzy i przewoźnicy. Biorąc pod uwagę rangę tego rozporządzenia w odniesieniu do przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym stawia ono nowy standard jakościowy usług zarówno po stronie producenta ekspediowanego towaru, nadawcy oraz spedytora, jak i przewoźnika – komentuje sprawę inż. Jarosław Kędzior, Wiceprezes Instytutu Naukowego Logistic Technolgies sp. z o.o.