Blokowanie ładunku cz.1

Blokowanie ładunku cz.1

Jak wiemy cała filozofia mocowania ładunku polega na jego unieruchomieniu na pojeździe, cel ten możemy osiągnąć na różne sposoby ? mocując ładunek za pomocą różnych środków mocujących  i pomocniczych.

Nie powinniśmy jednak zapominać o jego blokowaniu. Metoda ta pozwala znacznie ograniczyć ilość wymaganych środków mocujących jakie powinniśmy użyć do jego unieruchomienia.

Wykorzystujemy do tego elementy stałe zabudowy zapierając ładunek np. o burtę pojazdu. Jeżeli ładunek nie wypełnia całej przestrzeni ładowni należy go po prostu ?obstawić? – wypełniając wolne przestrzenie dostępnymi środkami. Możliwości jest wiele dostępne są poduszki powietrzne, belki blokujące a nawet zwykłe palety euro, które mogą wypełnić puste przestrzenie.

inż. Jarosław Kędzior

Blokowanie 2

Niektóre pojazdy posiadają specjalne systemy blokujące ładunek. Oczywiście nie możemy zapominać o tym, że wypełnienie całej przestrzeni nie zabezpieczy ładunku w 100%. Stałe elementy zabudowy, które możemy wykorzystać do unieruchomienia ładunku mogą przenieść a właściwie przyjąć na siebie tylko tyle ile pozwoli ich wytrzymałość określona w normie EN 12642. W normie tej opisano między innymi wytrzymałość zabudów stałych typu furgon i izoterma, gdzie przyjmuje się wytrzymałość ściany bocznej na 30 % maksymalnej ładowności pojazdu. Jeśli chodzi o ścianę przednią jest to 40% maksymalnej ładowności pojazdu (uwaga: jednak nie więcej niż 5000 kg), natomiast ściana tylnia powinna przenieść obciążenie odpowiadające 25% maksymalnej ładowności pojazdu (uwaga: jednak nie więcej niż 3100 kg).

W przypadku burty i pojazdu krytego plandeką sprawa wygląda trochę inaczej, generalnie zasada jest następująca:

  • burta      przenosi 24% maksymalnej ładowności pojazdu,
  • plandeka      6 % maksymalnej ładowności pojazdu.

Problem pojawia się w zabudowie kurtynowej tzw. firanie. Jeżeli pojazd nie został wyposażony w plandekę typu ?Code XL? (posiadającą specjalny certyfikat dla wzmocnionej zabudowy zgodnie z normą EN 12642-XL) przyjmujemy, że tego typu zabudowa nie przenosi żadnych obciążeń (uwaga: 0% maksymalnej ładowności pojazdu) i nie należy jej traktować jako części jakiegokolwiek systemu unieruchamiającego! Tak naprawdę towary przewożone wewnątrz pojazdów kurtynowych powinny być zabezpieczone tak, jakby były przewożone na pojeździe płaskim nie wyposażonym w burty. Zatem kurtyna (firana) zabezpiecza ładunek tylko przed warunkami atmosferycznymi takimi jak wiatr, deszcz, śnieg itp.

Niestety nie każdy ładunek możemy zablokować o stałe elementy zabudowy z prostej przyczyny jego waga i gabaryty nie pozwalają nam na dosunięcie ładunku np. do burt pojazdu  ze względu na przeciążenie osiowe, symetryczne rozłożenie obciążenia lub jego rozmiar czy  kształt itp.

Blokowanie1

W takim wypadku (co widać na zdjęciu powyżej) nie pozostaje nam nic innego jak wykorzystać do zabezpieczenia ładunku systemy jego blokowania.

Unieruchomienie ładunku można wykonać na wiele sposobów w zależności od tego ile mamy ładunków, jaki jest ich ciężar. Nie zapominajmy nigdy, o zabezpieczeniu ładunku, nie ma znaczenia czy przewóz odbywa się na odległości 10 czy 500 km, na każdym z tych dystansów może zdarzyć się np. nagłe hamowanie lub wykonanie nagłego nie planowanego manewru a wtedy niezabezpieczony ładunek nie pozostanie na miejscu.

Blokowanie3

Blokowanie4

inż. Jarosław Kędzior

Akademia Mocowania / Logistics Technologis Sp. z o.o.

tel. (12) 637-24-57